Preskočiť na hlavné menu Preskočiť na obsah
Preskočiť navrch stránky Preskočiť na koniec obsahu

Nový cyklomost VYSOMARCH prepojí Slovensko s Rakúskom

Dátum: 24.03.2021
Autor: Jana Vedejová
Počet videní: 2523
Nový cyklomost VYSOMARCH prepojí Slovensko s Rakúskom

Aktuálne sa začali práce na slovenskej strane a úsek je uzavretý pre cyklistov z dôvodu prác na pripravovanej cyklolávke.

 

Práce na cyklomoste medzi Slovenskom a Rakúskom, ktorý spojí obce Vysoká pri Morave a Marchegg, sa rozbehli.

Hovorkyňa Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) Lucia Forman sa pre portál Nazahori.sk v januári 2021 vyjadrila k projektu.

Most má aktuálne pracovný názov VYSOMARCH podľa začiatkov názvov obcí, ktoré bude spájať, ale o jeho konečnom názve sa definitívne rozhodne v tomto roku. Od cyklomosta slobody v Devínskej Novej Vsi bude vzdialený len niečo viac ako 10 kilometrov. „Dá sa povedať, že touto výstavbou vznikne ucelený okruh, ale presne zmerané to nie je. Most je realizovaný najmä ako cyklodopravné prepojenie, ale veríme, že podporí aj cykloturizmus,“ doplnila hovorkyňa samosprávneho kraja.

Podľa pôvodných plánov sa stavba mosta posunula o 200 metrov nižšie po prúde rieky Morava. „V rámci prípravy projektovej dokumentácie bolo zmenené umiestnenie mosta najmä z dôvodu menšieho zásahu do životného prostredia, lepšieho technického riešenia a pre zlepšenie prístupu z už existujúcej cyklotrasy,“ informovala Forman.

Ako doplnila, most bude široký  4 metre, dĺžka mosta bude 270 metrov, konštrukcia bude železobetónová. „Musí byť aj zachovaná plavebná výška 7 metrov, nábehové rampy na most nesmú mať väčší sklon ako 6 percent. Najväčšie rozpätie pilierov nad hladinou rieky Morava bude 80 metrov, piliere budú mať výšku maximálne 17 metrov. V koryte rieky nebude žiaden pilier,“ prezradila technické parametre budúceho cyklomosta hovorkyňa BSK.

Výstavbu mosta schválili poslanci BSK schválili ešte v septembri 2019. „Predmetom Dohody medzi obcami Vysoká pri Morave a Marchegg je úprava vypracovania realizačnej dokumentácie výstavby, financovania, realizácie a údržby cyklolávky. Celkový rozpočet projektu je takmer 6 miliónov eur. Spolufinancovanie kraja je 5 percent z celkovej sumy alokácie vo výške 2.170.800 eur na realizáciu aktivít BSK,“ uviedla vtedy župa. Podľa aktuálnej informácie by si náklady na slovenskej strane mali vyžiadať čiastku 2.059.499,09 eura vrátane prístupových ciest.

Projekt je financovaný z Programu spolupráce Interreg V-A Slovenská republika – Rakúsko 2014 – 2020. BSK sa bude podieľať spolufinancovaním vo výške približne 110.000 eur. Nová cyklolávka bude napojená na trasu Eurovelo 13, tiež známu ako cyklocesta Železnej opony,“ vyjadril sa po schválení projektu poslancami predseda BSK Juraj Droba. Ako dodal, cyklolávka bude prejazdná aj pre záchranné zložky.

Plánované bolo, že prví cyklisti ako aj peší mali cez rieku Morava prejsť po novej lávke už v lete 2021. Napokon sa realizácia posunula. „Výstavba by mala začať na začiatku februára tohto roka a ukončený bude v prvom štvrťroku 2022. Všetko však závisí od aktuálnej situácie, ktorá môže vplývať na termín výstavby,“ doplnila Forman.

 

Zdroj: https://www.nazahori.sk/

Fotka a viac informácií o technických aspektoch stavby: Amber Engineering Slovakia TU

Komentáre sú dostupné až po prihlásení na Váš Facebook profil. Ak ste neodsúhlasili Cookies, komentáre sa nemôžu zobrazovať.