Preskočiť na hlavné menu Preskočiť na obsah
Preskočiť navrch stránky Preskočiť na koniec obsahu

Ako postupuje stavba mostu Vysomarch?

Dátum: 19.09.2021
Autor: Jana Martanovičová
Počet videní: 1254
Ako postupuje stavba mostu Vysomarch?

Predpoklad jeho dokončenia je leto 2022.

Na jar roku 2021 sa začala stavať ďalšia lávka pre cyklistov a peších cez Moravu. Je iba približne 10 km vzdialená od takmer 9 rokov používanej lávky v Devínskej Novej Vsi - Most slobody. Bude spájať Vysokú pri Morave s rakúskym Marcheggom, preto pracovné pomenovanie nesie VYSOMARCH. Využitím mostov nám vzniká rádovo 20 km dlhý okruh, ktorý môže byť svojou dĺžkou zaujímavý napríklad pre rodiny s deťmi. 

Most sa začal stavať na jar 2021. Predpoklad dokončenia je leto 2022. Bude mať dĺžku 270 metrov a šírku 4 metre. Konštrukcia bude zavesená na oceľových pilieroch. Je riešený ako 5-polová konštrukcia s rozpätím hlavného pola 80 metrov a oboch predpolí 2 × 25 m. Maximálna výška pilierov je 17 metrov a po dokončení ostane minimálna plavebná výška 7 metrov.

Zatiaľ sa rozbehla stavba hlavne na rakúskej strane, keďže väčšia časť diela bude na tejto časti. Na slovenskej sa bude realizovať násyp prístupovej rampy a predpolie. V týchto dňoch je zaujímavé sledovať ako rastú pilóty železobetónového predpolia na marcheggskej strane. Dobrý výhľad je priamo z nábrežia pri Morave. Je tu infotabuľa o samotnom projekte VYSOMARCH. Zaujímavosťou je ďalšia tabuľa o nedávnej činnosti bagrov a ťažkých mechanizmov v rakúskej časti nivy Moravy. Čítame, že cieľom bolo obnovenie bočných ramien. Čo sme napokon mohli sledovať aj zo Sandbergu.

Obchádzka

Na slovenskej strane je zákazovými a obchádzkovými značkami odklonená cyklodoprava. Za Devínskym jazerom sa má pokračovať smerom na Zohor, okolo skládky odpadov. Ďalej cestnou komunikáciou spájajúcu Stupavu s Vysokou pri Morave. Bohužiaľ sa tu nerozlišuje čas stavebného pokoja, kedy by nemal byť problém sa ísť pozrieť na slovenské stavenisko. Oplotenie presahuje aj časť cyklochodníka a pravdepodobne vzhľadom na to, že sa pohybujeme v CHKO Záhorie, tak nie je vybudovaná spevnená náhradná obchádzka. Teda musíme sa vrátiť rovnakou cestou. Tak isto sú osadené zákazové značky aj zo smeru z Vysokej pri Morave a od spomínanej cesty zo Stupavy.

Čo nám most sprístupni?

Napríklad spomínaný okruh spájajúci pravý a ľavý breh Moravy. Na rakúskej strane to je cyklovýlet popri Schloss Hofe. Ďalej môžeme pokračovať cestou, prípadne poľnými cestičkami až k nábrežiu Marcheggu. Mestečko pôvodne založil český kráľ Přemysl Otakar II. na rieke Morave ako baštu proti Uhrom. Dodnes sú vidieť zvyšky mestských múrovZa zámkom stojí za návštevu v čase bezkomárovom prírodná rezervácia Marchauen a Marchegg. A po prejdení budúcej lávky sa cyklochodníkom EuroVelo 13 - Cesta Železnej opony dostaneme späť do Devínskej Novej Vsi. Alebo si spestríme výjazd natiahnutím trasy do neďalekej Vysokej pri Morave.

Pomník letcom alebo ako využiť obchádzku

Obchádzková trasa sa dá zatraktívniť odbočením k Zohorskému kanálu, kde sa nachádza pomník zostrelených amerických letcov z 2. svetovej vojny. Monument v tvare poškodenej smerovky lietadla prešiel v roku 2020 kompletnou rekonštrukciou. Z infopanelu sa dočítame okolnosti zrútenia sa lietadla a osudy jej 10-člennej posádky, obohatené o autentické výpovede svedkov a fotografie. Aj za Devínskym jazerom je osadená rovnaká informačná tabuľa. Škoda, že jej chýba mapa s vyobrazením, kde sa pamätník orientačne nachádza. Iba na ceste Stupava - Vysoká pri Morave je pri Zohorskom kanáli smerovník, ktorý nás navádza k onomu miestu.

Zdroj. hiking.dennik.sk

 

IMG_20210909_181221

IMG_20210909_180647

 

Komentáre sú dostupné až po prihlásení na Váš Facebook profil. Ak ste neodsúhlasili Cookies, komentáre sa nemôžu zobrazovať.