Preskočiť na hlavné menu Preskočiť na obsah
Preskočiť navrch stránky Preskočiť na koniec obsahu

Bratislavská polícia vyzýva k zvýšeniu ostražitosti pri podozrivých telefonátoch

Dátum: 14.06.2021
Autor: Jana Vedejová
Počet videní: 724
Bratislavská polícia vyzýva k zvýšeniu ostražitosti pri podozrivých telefonátoch

Podvodník prostredníctvom telefonického rozhovoru zneužil dôverčivosť seniorky a pod zámienkou vymyslenej „legendy“ ju pripravil o 9 500 EUR.

V priebehu včerajšieho dňa sme Vás informovali o prípade, ku ktorému došlo začiatkom tohto týždňa v mestskej časti Petržalka. Podvodník prostredníctvom telefonického rozhovoru zneužil dôverčivosť seniorky a pod zámienkou vymyslenej „legendy“ ju pripravil o 9.500 ,-. Eur. (https://bit.ly/3gsiEhc)

O tom že podvodníci sa v snahe za peniazmi nezastavia pred ničím svedčia neustále pribúdajúce prípady podvodných telefonátov, s oznámeniami o ktorých sa obracajú občania na linku polície 158. V nich podvodníci využívajú rôzne legendy v snahe získania prístupu k prihlasovacím údajom do bankových účtov prostredníctvom internet bankingu. 

V priebehu uplynulej noci – zo dňa 10.06.2021 na 11.06.2021 sme zaznamenali na linke 158 v Bratislavskom kraji celkovo takýchto 13 oznámení,  v  ktorých nám občania nahlásili podvodné telefonáty od neznámych osôb. V zmysle oznámení sa podvodníci vydávali za pracovníkov rôznych bankových inštitúcii, poisťovní, avšak v niekoľkých prípadoch sa podvodníci vydávali aj za príslušníkov Policajného zboru. Tí  údajne disponujú informáciami o tom, že volaným osobám mal byť „hacknutý“ alebo iným spôsobom zneužitý ich účet v banke, a požadujú od volaných prihlasovacie údaje k internet bankingu.

V jednom z týchto prípadov muž podvodníkom tieto údaje poskytol, pričom v krátkom čase mu z účtu odišlo cca. 80.000 ,-€.  Vyšetrovateľ Policajného zboru v tomto prípade už začal trestné stíhanie vo veci zločinu podvodu. Prípadom sa zaoberajú policajti v druhom Bratislavskom okrese.

Bratislavská krajská polícia v tejto súvislosti dáva občanom do pozornosti nasledovné:

  • v prípade takýchto telefonátov neposkytujte žiadne zo svojich autentifikačných a verifikačných údajov k žiadnym bankovým službám, či produktom.
  • banka nikdy nežiada obdobné údaje od klienta telefonicky, fakultatívne vyžaduje osobné údaje pre identifikáciu klienta, avšak nikdy nie konkrétny údaj ku konkrétnej službe, či produktu.
  • v prípade, ak si Vám neznáma osoba telefonicky pýta Vaše  údaje platobných kariet a údaje k službe internetbanking, neposkytujte ich!

Vzhľadom na to, že páchatelia si vyberajú fyzicky slabšie obete a využívajú ich dôverčivosť a bezbrannosť, odporúčame seniorom, aby:

  • zvýšili obozretnosť, ak ich akákoľvek osoba požiada telefonicky o požičanie finančnej hotovosti a overili si situáciu u ďalších blízkych, prípadne príbuzných osôb,
  • overili si, či naozaj volá ich príbuzný a neverili výhovorkám osobe po telefóne, že má iný hlas kvôli tomu, že je chorý,
  • neotvárali svoje príbytky neznámym osobám, ktoré im výhodne ponúkajú na predaj rôzny tovar alebo ich uisťujú, že im prišli vyplatiť výhru v lotérii, či zvýšiť dôchodok,
  • odmietli ponúkanú službu pracovníkov plynárni, elektrárni, vodárni, poisťovní, či iných inštitúcií, ktorí sa bez ohlásenia a predloženia odborných preukazov snažia vykonať rôzne činnosti (napr. odpis plynu, vyplatenia preplatku za vodu – vyplácanie uvedených preplatkov sa nerealizuje v domácnostiach),
  • nedôverovali a nepožičiavali peniaze neznámym osobám, ktoré ich náhodne oslovia na ulici alebo pred domom s požiadavkou, že súrne potrebujú požičať finančnú hotovosť a ako dôvod uvádzajú silné emotívne príbehy (napr. vážna dopravná nehoda, pri ktorej sa ťažko zranil ich príbuzný a peniaze potrebujú na zaplatenie operácie, avšak nemajú eurá len inú menu, a preto im ako zábezpeku nechajú v taške inú menu, pre ktorú sa vrátia a donesú im požičané peniaze),
  • nepodpisovali bez konzultácie s príbuznými alebo právnikmi rôzne dokumenty s osobami, ktoré nepoznajú,
  • odmietli bezdôvodnú, v niektorých prípadoch až násilnú pomoc od neznámych osôb (napr. pomoc s nákupom, odvoz smetí z dvora), nakoľko podvodníci ovládajú veľa spôsobov a používajú rôzne zámienky ako okradnúť svoje obete,
  • nevyberali finančnú hotovosť a cennosti v prítomností neznámych osôb,
  • ak sú neznáme osoby na motorových vozidlách, aby si poznačili EVČ takýchto vozidiel.
  • udržiavali dobré vzťahy so susedmi v dome, vedeli ich telefónne čísla, viditeľne mali zapísané aj iné dôležité telefónne čísla (polícia, lekár, hasiči), nakoľko v prípade potreby je ich pomoc najrýchlejšia,
  • kontaktovali políciu na čísle 158, ak sa osoba, ktorú nepoznajú správa podozrivo a snaží sa pod rôznymi zámienkami nadviazať s nimi kontakt, získať ich dôveru a vstúpiť do ich príbytku.

 

Zdroj. TS Krajské riaditeľstvo PZ v Bratislave

Komentáre sú dostupné až po prihlásení na Váš Facebook profil. Ak ste neodsúhlasili Cookies, komentáre sa nemôžu zobrazovať.