Devínska Nová Ves
Váš nákup môžete dokončiť na tomto mieste. Doručenie kuriérom za 2,99 € do 10 dní.
Výprázdniť košík

Bratislavský parkovací asistent PAAS

Bratislavský parkovací asistent PAAS
V októbri 2021 spustí hlavné mesto prvé parkovacie zóny podľa pravidiel mestskej parkovacej politiky – Bratislavský parkovací asistent PAAS. Pôjde o zóny v častiach Rače, Nového Mesta a Petržalky.

Bratislavský parkovací asistent PAAS

V októbri 2021 spustí hlavné mesto prvé parkovacie zóny podľa pravidiel mestskej parkovacej politiky – Bratislavský parkovací asistent PAAS. Pôjde o zóny v častiach Rače, Nového Mesta a Petržalky. Ročné predplatné parkovania pre rezidenta zóny pre jedno auto bude v hodnote 39 eur. V balíku služieb bude zároveň 100 voľných parkovacích hodín na rok, ktoré je možné poskytnúť na parkovanie návštevám, ale aj 2 hodiny parkovania denne v inej zóne za 10 eur ročne. Vďaka zavedeniu regulácie a hodinovej sadzby pre návštevníkov bude v zónach parkovať menej nerezidentov, čo znamená viac dostupného parkovania pre rezidentov v okolí ich bydliska.

Cieľom mestskej parkovacej politiky je zlepšiť dostupnosť parkovania pre obyvateľov a obyvateľky tam, kde bývajú a priniesť jasné pravidlá pre všetkých. Parkovanie bude možné iba na vyznačených miestach. Zavádzanie parkovacej politiky bude postupné. Od októbra začnú platiť prvé vyznačené lokality - v Rači zóna Krasňany, v Novom Meste v časti Tehelné pole a v Petržalke v okolí Einsteinovej. Jednotlivé mestské časti navrhujú ďalšie zóny, v ktorých budeme so zavádzaním regulácie následne pokračovať.

Princíp je jednoduchý, rezident zóny bude môcť tam, kde býva, parkovať za 39 eur ročne za prvé auto, čo znamená približne 0,11 eur denne. Naopak návštevník, ktorý v zóne nemá trvalý pobyt bude musieť vo vymedzenom čase platiť hodinovú sadzbu za parkovanie, od 0,50 do 2 eur podľa vyťaženosti zóny. Platba bude možná cez viaceré existujúce mobilné aplikácie, pre uľahčenie platby bude na informačných tabuliach uvedený QR kód s odkazom na aplikácie. K dispozícii budú tiež parkomaty umiestnené v uliciach a kiosky, ktoré pripravujeme ako sieť partnerských prevádzok, kde bude možná úhrada parkovného na mieste.

Súčasťou ročného predplatného za parkovanie je zároveň 100 voľných hodín na rok, ktoré budú môcť rezidenti poskytnúť na parkovanie svojim návštevám, či už pôjde o rodinu, priateľov alebo rôzne služby, napríklad opravárov. Obyvatelia, ktorí si rezidentské parkovacie oprávnenie nezakúpia, budú môcť získať 150 voľných hodín pre návštevy. Za dodatočný poplatok 10 eur na rok získajú rezidenti dve hodiny denne na parkovanie v iných regulovaných zónach s výnimkou zóny s najvyššou tarifou (Staré Mesto). Tie môžu využiť napríklad pri návšteve lekára či úradov. Na hranici zóny bude platiť ročná predplatná parkovacia karta nielen v prislúchajúcej zóne, ale umožní parkovať aj v časti vedľajšej zóny.

Rezidentskú kartu bude od septembra možné získať prostredníctvom formulára a dokladov online zaplatením kartou alebo prevodom a tiež v dostupných klientských centrách v mestských častiach.

Efektívna kontrola parkovania bude kľúčová pre správne fungovanie regulovaného parkovania. Vláda tento rok schválila aplikovanie objektívnej zodpovednosti pre účely kontroly parkovania. Papuče sa stanú minulosťou, skenovacie vozidlo rýchlo skontroluje, či každé odparkované auto má buď rezidentskú kartu, alebo zaplatenú hodinovú tarifu. Ak ju nebude mať, pokuta mu príde domov poštou. Vďaka objektívnej zodpovednosti chceme každú regulovanú ulicu kontrolovať aspoň trikrát za deň. Aby sme boli pripravení na spustenie prvých zón v októbri, kontrolu parkovania prostredníctvom objektívnej zodpovednosti budeme pilotovať už počas júla v Petržalke.

Súčasťou parkovacej politiky sú aj záchytné parkoviská, aby sme zlepšili dostupnosť parkovania na najvyťaženejších sídliskách. Obyvateľom sme už odprezentovali citlivo navrhnuté parkovacie domy v Novom Meste a v Lamači. V blízkej dobe odprezentujeme ďalšie. Rovnako napredujeme so záchytnými parkoviskami, aby mimobratislavskí návštevníci mohli ľahšie nechať svoje auto na okraji mesta a do centra sa dostať verejnou dopravou. Do konca roka spustíme nové záchytné parkovisko na začiatku Rače, pripravujeme ďalšie plochy v Novom Meste a Vrakuni, ale aj v blízkosti vnútorného obchvatu. Najúčinnejšie sú samozrejme záchytné parkoviská pri železničných zastávkach priamo v okolitých mestách a obciach, ktoré odbremenia cestnú dopravu na vjazdoch do mesta.

Skúsenosti zo sveta ukazujú, že zavedenie regulácie parkovania bolo vždy vnímané najprv ako nepopulárne opatrenie, po jeho uplatnení ale obyvatelia pocítili pozitívne zmeny a ocenili ich. Fakt, že celé mestské zastupiteľstvo naprieč politickými klubmi v 2019 podporilo takúto citlivú politickú tému, bol jasným gestom, že systémové regulovanie parkovania v Bratislave je nutné a nemôžeme ho odkladať a že navrhnuté pravidlá parkovania sú férové. Reguláciu parkovania vnímame ako službu a pomoc. Chceme pomôcť obyvateľom ľahšie zaparkovať tam, kde bývajú. Preto je rezidentská karta určená pre ľudí s trvalým pobytom v zóne a drahšia hodinová sadzba pre návštevníkov.

Od septembra spustíme registráciu v prvých zónach, ktoré majú platiť od októbra, čiže v častiach Rače, Nového mesta a Petržalky. Už dnes ale nájdete základné info na www.paas.sk V prípade akýchkoľvek otázok nás neváhajte kontaktovať na paas@bratislava.sk

 

Zdroj. TS Hlavného mesta SR Bratislavy